tirsdag, september 06, 2011

Torvehallerne i Købehavn

Min hustru og jeg vat forbi torvehallerne i lørdags, men ganske som vi havde forudset, var det hverken til at komme frem eller tilbage på det tidspunkt. Derfor væbnede jeg mig med tålmodighed, skrev en overskuelig indkøbsseddel, og ventede til i dag, tirsdag 6/9.
Til min store skuffelse var der kun én decideret grønthandler ved udendørs arealerne, blandt andet manglede boden fra Samsø, hvor jeg ellers på forhånd havde bestemt mig for, at placere nogen af mine indkøb. Ærgerligt der ikke var flere boder, for selvom klokken kun var tyve minutter over åbningstid, var der egentlig vel besøgt, dog uden det blev for klemt.
Inden jeg begyndte på mine indkøb, gik jeg rundt i begge haller et par gange, hvor jeg sugede dufte, lyde og synsindtryk til mig, og jo - et par smagsprøver blev det også til. Sikken et udvalg, og hvor ser det hele lækkert ud.
På min indkøbsliste stod der, at der skulle handles ind til en blomkåls porresuppe, som jeg vil toppe med lidt bacon, oregano og ristede hakkede mandler (inspiration her) dertil vil jeg lave en rosmarin kartoffelpizza.
Jeg faldt for noget virkeligt lækkert pancetta, hos en af slagterne og grøntsagerne købte jeg hos den ene udendørs grønthandler der var på pladsen. Det skal lige siges der også er én indenfor, men synes bare det er mere autentisk at købe det udendørs - vi har jo alle vores særheder:-)

Helhedsindtrykket er godt, stedet og boderne skal lige have lov at finde deres ståsted i torveverdenen. Torvehallerne er en delikatesse himmel, med masser af lækre råvarer. Priserne var vel egentligt okay, men hvis man vil opleve rigtig ægte "torvestemning" så må man altså tage til Aarhus og besøge bazaren - det er et sted med sjæl, og hvis bare lidt af den stemning der er derude i Gellerup parken kunne overførers til torvehallerne, så tror jeg det bliver et sikkert hit!

Og se lige en glad hundebasse der har fået et ben at tygge i...

3 kommentarer:

SushiStegen sagde ...

Jeg må indrømme at jeg også ser frem til et besøg med lidt færre mennesker omkring mig.
Suppen lyder god, og det er jo suppevejr. Jeg er også ret vild med feta som suppefyld
/SS

madazz sagde ...

feta som suppefyld?? - Se nu er jeg spændt - er det noget man har en opskrift på?

SushiStegen sagde ...

ja da :-)
http://sushistegen.blogspot.com/2011/03/porrekartoffelsuppe-med-salatost-og.html