mandag, april 18, 2011

Til hobby botanikeren.

Et styk mango, som åbenbart ikke sådan lige er til at dyrke. Jeg har HELT sikkert ikke fulgt den korrekte fremgangsmåde, og har flere gange besværliggjort dens muligheder for at skyde frem. Blandt andet ved at plante den på hovedet, for herefter flere gange at komme ekstra jord ved, da jeg åbenbart ikke kan se forskel på en rod og et skud :-(

Min ugly fruit. Den var meget længe om at kigge frem, og igen har jeg ikke gjort som man skal. Jeg kom bare kernen direkte i noget jord, som jeg så, set i bakspejlet, holdt pænt fugtigt. Havde yderligere tre kerner, som jeg tørrede og senere kom i lækker jord og i et væksthus, men nej. De gider ikke spire! Hvilket jeg så efterfølgende har kunnet læse var helt forkert at gøre, kerner fra citrusfrugter skal generelt plantes så hurtigt som muligt.

Jeg har lavet flere avocadoer før, men har der IKKE fulgt den gængse procedure. Normalt propper jeg bare kernen i noget jord, og gi'r vand i ny og næ, en enkelt gang har jeg også bare stillet kernen udenfor i en krukke, og vupti.
Men ikke denne gang, har læst man på et tidligt stadie skal beskære sin avocado, så den ikke bliver lang og ranglet. Så den kom i et hyacint glas med vand, og først da der var en rod, plantede jeg den over i en krukke. Og vupti, en dobbelt avocado - nænner næsten ikke at finde saksen frem.

2 kommentarer:

Tom sagde ...

I can't actually read this but thanks for stopping by! Starting grocery store seeds is always fun :)

kirabo sagde ...

Ej, hvor er det sejt med avocadostenen! Min mor og jeg har kun prøvet med chilier, butternut squash og lignende, så synes det er ret cool at man kan få den store sten til at spire :J Hvordan ser den ud nu?

- Kira