lørdag, juli 02, 2011

Smålighed

 Øv.

Så lige et indlæg på mit ”blogliste

Et indlæg fra Birthe aka Newyorkerbyheart.

Birthe får førtidspension, fordi hun lider af en kronisk sygdom, sygdommen er underordnet, fordi det kræver sit at få tildelt førtidspension i dagens Danmark. Er man blevet tildelt det, er det altså FORDI MAN ER SYG. Selv nogen af Danmarks udviklingshæmmede kan IKKE få pension, fordi de bliver vurderet til på en eller anden måde at kunne varetage et arbejde. Som socialpædagog, og tidligere pårørende har jeg oplevet utallige opgør imod "systemet" som "opgraderer" selv de svageste sjæle/kroppe i samfundet, desværre fordi de er underlagt strenge økonomiske restriktioner. Restriktioner, som hindre dem i at udføre deres arbejde korrekt. Nå, men lang historie kort. Birthe har fået pension, og det er der en grund til!

Så er der, desværre noget i Danmark der hedder, jantelov.

Birthe har, uden jeg kender hende, men jeg gætter, imod de fleste odds. Til trods for hendes sygdom, opnået noget. Hun er en "Danmarkskendt" blogger. Når jeg, stolt, fortæller at selveste "newyorkerbyheart" har været inde og kommentere på nogen af mine indlæg, kender alle Birthe. Tror ikke der er en dansker med adgang til internettet, der ikke har været omkring hendes blog for at søge inspiration. Det er der SELVFØLGELIG nogen firmaer der har fundet ud af. 
Jeg ville også MED KYSHÅND tage imod tilbudende om at være produktester. 

Men det er der så nogen her i samfundet der har ondt i røven over. Hun kan da ikke være syg, tænk sig hun har overskud til alligevel at have en mening med, ja måske selve livet? Hun skal da anklages for socialt bedrageri så.... Man skammer sig sku.
Tænk sig at en person, som igennem hendes madglæde, og evne til at formidle denne, hjælper så mange mennesker i samfundet. Hun øser dagligt ud af hendes livsglæde, og der er mange der nyder godt af denne. Fy føj da, at lide af en kronisk sygdom, og så stadigvæk have overskud til at bidrage til samfundet. Nu jeg tænker mig om, kan jeg egentlig godt forstå hvordan man kan få sig selv til at anmelde.... øh NEJ!!!
Tænk sig hvis hun havde haft en anden baggrund end dansk, så ville det sikkert ikke kun være to anmeldelser hun havde fået?

Nå, men det korte af det lange er vel, at jeg IKKE har ondt i røven over Birthes situation, men nøj hvor har jeg ondt i røven over småligheden i Danmark!!!

9 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Mads!

Jeg sidder så her, med tårerne løbende ned ad kinderne!! Tænk at en vildt fremme, vil gå i brechen for mig....
Det gør mig så glad, stolt og varm i kroppen. At sige fra og ikke bare lade sig "tryne" fordi man hører til de svage, det vil jeg aldrig finde mig i - og tak for opbakningen!!!

De allerbedste hilsner og TAK!
Birthe

Anonym sagde ...

Fantastisk indlæg, Mads.
Jeg følger dagligt Birthe og støtter hende 100%.

Får det SÅ dårligt over disse smålige mennesker, som kan finde på at misunde en førtidspensionist. I dagens Danmark kræver det urimeligt meget at blive tilkendt førtidspension... så det er bestemt ikke misundelsesværdigt!!

Disse misundeligelige mennesker burde skamme sig rigtig meget. Måske skulle de selv prøve at være uheldbredelig syge(hvilket jeg dog ikke ønsker for nogen)

Hilsen Dorthe

Frk.Bogorm sagde ...

Godt brølt, løve!

Iben sagde ...

Kunne ikke have skrevet det bedre selv.
Birthe burde nærmere anerkendes for siit gåpåmod og drive på trods af en kronisk sygdom.
Hun får noget ud af livet istedet for at sidde og visnei et hjørne.
Respekt her fra

Inge Wie sagde ...

Godt skrevet Mads!
Navlepillerri, smålighed, misundelse på andres blog-succes og mangel på indhold i sit eget liv, må være grunden til disse anmeldelser. Håber for Birthe, at kommunen er menneskelige nok til at indse dette, uden at hun skal igennem yderligere bevisførsel.

Unknown sagde ...

Well said, hun er sejere end de fleste! :)

/Lise B

Davids Engle sagde ...

Meget enig. Og dejligt, at du står op for et medmenneske. Der er trods alt flere "ordentlige" mennesker i Danmark, og det er dejligt, når de kommer til udtryk imellem al småligheden. Tak for indlægget:-)
Mvh. Kate

Anne Mette sagde ...

Jeg læste også Birthes indlæg og blev HELT sur og overvejede at skrive et surt indlæg på min blog! Vi synkronblogger totalt meget.

Men ja - mennesker er nogle svin.

Ungersvenden sagde ...

Thumbs up, Mads!